Foto: EU-Kommissionen

EU kom før årsskiftet med et forslag til nyt jernbanedirektiv, som skal sætter privatisering og øget konkurrence endnu mere på skinner. Norsk LO kalder forslaget et direkte indgreb i strejkeretten. Dansk Jernbaneforbund siger, at EU er gået langt over stregen. Formanden for de britiske transportarbejderes forbund RTM Alex Gordon kritiserer ikke mindst konsekvenserne for sikkerheden:
- Det er løgn, når kommissionen siger, at der følger mere sikkerhed med privatiseringer. Situationen er den, at sikkerhedsregler bøjes for at øge konkurrenceevnen. Der er brug for nationaliseringer i sektoren, ikke privatiseringer, sagde Gordon på en høring i Bruxelles, som Folkebevægelsens EU-parlamentariker Søren Søndergaard var med til at arrangerere.
At sikkerhed ikke følger med privatiseringer også forklaret af efterladte fra togulykken i den italienske by Viareggio, som deltog i høringen. Her omkom 32 i juni 2009 grundet elendig togsikkerhed.
Ud over kritikken af den manglende sikkerhed, blev flere andre kritikpunkter fremsat mod liberaliseringer af driften - eksempelvis billetpriser. I Portugal er billetpriserne nemlig steget til det tredobbelte efter Arriva har overtaget driften.
- Den fortsatte liberaliseringsstrategi presses med denne jernbanepakke videre ned over brugerne og de ansatte - uden hensyntagen til de talrige erfaringer, som taler imod en sådan udvikling. De ansattes arbejds- og lønforhold sættes yderligere under pres, som det blev beskrevet af mange af deltagerne. Lokoførerne kører i en mere presset arbejdsdag, personalet bliver færre og uddannelsesforløbet kortes af for at spare penge. Tilsvarende svigtes passagererne med stigende priser, og som i Arrivas tilfælde med færre afgange, fortæller togfører, eks-SFer og medlem af Folkebevægelsen Erik Bach.
- Oveni det vil EU-kommissionen forpligte selskaberne til at sikre driften i tilfælde af en strejke, og dermed er den igen ved at begrænse lønarbejdernes strejkeret. Alle der vil det godt for den kollektive trafik, må derfor tage afstand fra denne jernbanepakke. Heldigvis er Folkebevægelsen og dens samarbejdspartnere i GUE/NGL helt klare i deres modstand. Nu må SF og Socialdemokraterne stå fast i stedet for som i 2005 hvor Margrete Auken, Dan Jørgensen og Co. stemte for.